Sunday, July 12, 2009

. keletah orang dalam komuter.















Sejak aku menetap kat bangi ni a.k.a UKM, aku dah biasa nak pegi mane-mane je naik tren @ komuter @ KTM. Tu je public transport yang paling dekat plus paling senang. Siap ada nama stesen lagi, stesen UKM. Agak berbangga la jugak jadi student kt situ. Hee...

Perasaan naik komuter dengan naik LRT or monorel ni lain sangat sebab naik komuter ni macam naik keretapi zaman Jepun. Semua orang nak berebut bagai. Entah ape yang nak dikejarkan sangat pon aku tak paham. Tapi aku pon same je. Dah tengok orang lain berebut, terjebak la jugak. Nak bebaris macam dah tak de maknenye. Yela. Mule-mule memang semua orang beratur macam budak darjah 1. Tapi bila tren sampai je, barisan tah ke mane, orang tah ke mane. Kat dalam tren pulak, orang dah macam ulat taik. Hadoi.. Penin!

Disebabkan aku kerap sangat naik kenderaan berat ni, aku dapat tengok macam-macam jenis manusia. Tambah-tambah memang tabiat aku suke sangat tengok orang. Haha
Yang puteh, yang hitam melekat, yang tinggi sampai ke bumbung tren, yang gemuk, yang teramat kurus, yang serabut gile, yang busuk, yang ala-ala pengganas serbia, yang alim ulama'.. aduh, pendek kate macam-macam ada. Macam iklan Astro pulok!

Kalau nak cerita satu-satu tabiat, memang tak abes-abes la ceritanye. Pasal orang tolak-menolak, behimpit-himpitan tu dah biasa sangat. Yang aku nak cerita ni, first time aku tengok la. Mase ni aku on da way nak balik dari kerja, dalam pukul 6 gitu. Aku naik dari Kl Sentral. Bediri sampai stesen UKM dengan orang yang ramai macam hape je. Perghh..... Sumpah lenguh gile kaki aku.

Mase aku naik tu, pakcik ni dengan kawan dia dah memang ade dalam tren ni. Eh, lupe nak cakap. Aku nak cerita pasal sorang pakcik ni dengan kawan dia, umur dia aku agak dalam 50-an kot sebab uban dah penuh. Mula-mula dia bediri sebelah aku. Sampai stesen mane entah, dia dengan kawan dia ni dapat duduk. Betol-betol duduk depan aku. Aku kan bediri je. hurm! Aku ni kalau naik tren, aku suka dengar MP3 bevolume 20+++. So, aku just dapat tengok gelagat pakcik ni dengan kawan dia tanpa suara. Cop! Macam susah la nak cerita, asek pakcik ni je. Aku nak letak name "pakcik ni", Pakcik Sudin (bukan nama sebenar), kawan dia Pakcik Samad (bukan nama sebenar).

OK. Pakcik Sudin ni ala-ala menggelabah sikit orangnye. Semua tak kena. Dia asyik bepusing ke kanan ke kiri. Sebenarnye dia cari tiket dia. Terang-terang aku nampak tiket tu kat poket baju kemeja dia. Dia pulak dok cari dalam poket seluar. Pakcik Samad tau kat mane tiket tu. Dia pon ambik tiket tu, pastu bagi kat tangan Pakcik Sudin. Lega la Pakcik Sudin. Pakcik Samad suruh Pakcik Sudin simpan tiket tu dalam poket baju sebab nanti nak turun senang sikit nak ambik. Tapi Pakcik Sudin taknak. Dia bangun tibe-tibe, pastu dia keluarkan wallet dari poket belakang seluar dia. Pakcik Sudin pon masukkan tiket tu dalam wallet. Aku pon nampak. Pakcik Samad pon nampak. Ade sorang brader ni pon nampak sebab dia pon menyebok macam aku jugak. Pastu Pakcik Sudin masukkan balik wallet tu dalam poket belakang seluar dia.

3 saat lepas tu dia tanye Pakcik Samad mane tiket die. Aaa? Dah menggelabah dia tepusing kiri kanan macam mule-mule tadi. Pastu die kelam-kabut keluarkan wallet die. Sumpah aku memang nampak tiket tu dalam celah wallet dia sebab tekeluar sikit tapi Pakcik Sudin ni tak nampak-nampak. Dia dok cari celah-celah lain. Padahal nampak terang tiket tu. Pakcik Samad menyelamatkan keadaan. Dia pon ambik tiket tu. Dia sendiri letak tiket tu dalam poket baju Pakcik Sudin. Pakcik Sudin pon pegang tiket tu pastu masukkan semula dalam poket baju dia. Kirenye dia dah tau la tiket tu dalam poket baju dia. Dia pon masukkan wallet dalam poket seluar.

Pakcik Samad ajak Pakcik Sudin tido tapi Pakcik Sudin tak tido pon. Dia tengok orang. Dia pandang aku, pandang orang sekeliling aku yang bediri. Dalam 10 saat lepas tu, Pakcik Sudin menggelabah balik. Dia tanye Pakcik Samad mane tiket dia. Aku dah naik heran dah. Sanggup aku off MP3 sebab aku nak tengok plus nak dengar gelagat Pakcik Sudin ni.

Pakcik Sudin keluarkan balik wallet dia dari seluar pastu cari kat celah-celah macam sebelum ni jugak. Menggelabah ni. Pakcik Samad pon tunjuk tiket yang ade kat dalam poket baju Pakcik Sudin pastu keluarkan tunjuk depan mate dia. Hadoii.. Pakcik Samad suruh Pakcik Sudin letak dalam poket baju pastu dia cakap slowly kat Pakcik Sudin yang tiket tu ade dalam poket baju. Pakcik Samad suruh Pakcik Sudin simpan tiket pastu tido. Pakcik Sudin pon ikut arahan. Belum sampai seminit, Pakcik Sudin dah gelabah balik cari tiket dia. Macam tula seterusnye sampai dekat 10 kali kot Pakcik Sudin ulang benda yang same. Last-last Pakcik Samad suruh Pakcik Sudin pegang je tiket tu takot lupe lagi. Tenang la sekejap.

Lepas tu, pasal duit pulak. Benda yang sama jugak. Dia lupe letak kat mane. Ulang sampai 5 6 kali perbuatan yang sama. Pakcik Samad pulak may be dah biasa plus dah tau kot masalah Pakcik Sudin. So, dia tetap sabar je melayan kerenah Pakcik Sudin. Dia tak marah langsung. Siap melawak lagi. Aku kat depan dorang tahan je nak gelak. Pada pandangan aku la, Pakcik Samad melawak tu sebab dia nak bagi Pakcik Sudin ingat sebenarnya. Dia tunjuk kat mane benda yang Pakcik Sudin cari sambil melawak. Kelakar gile. Sampai stesen Kajang, Pakcik Samad turun. Dia tak turun sekali dengan Pakcik Sudin. Sebelum turun, dia pesan kt Pakcik Sudin pegang tiket elok-elok, bangun bila dengar announce dah nak sampai stesen UKM pastu turun n bla bla bla... Sedih aku tengok drama depan mate. Bagus betol la Pakcik Samad tu. Nasib baik Pakcik Sudin dapat kawan macam Pakcik Samad. Sampai kat stesen UKM, aku pon turun dengan Pakcik Sudin tu. Aku jalan sambil tengok dia nak ke mane. Last-last telepas pandang jugak. Ceh! Tak tau dia ke mane dengan sape naik pe. Aku pon bla.

Ingat sampai rumah nak story sebab cerita tengah segar lagi tapi aku ni ha tak segar. Lembik gile betenat-tenat dalam tren tadi. Aku pon ambik keputusan, tido jela jalan terbaik. Hehe..

** Moral yang aku paling dapat sekali tengok gelagat pakcik-pakcik tu, carilah kawan yang akan besama kita di masa senang dan susah. **

2 comments:

  1. Pakcik Sudin TUw Ada Masalah Inggatan Kot..??
    Tgk X Cerita 50 First Date?
    Ada Org Hilang Inggtan Dalam Masa 10saat jew..
    Lepas 10saat Dia Akan Ulang Balik Menda Yg Dia Buat.....

    Hurm....
    Best Nek Train!
    huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. ha'a robinhood.
    aku rase pon cm tu.die ade prob ngn memori.short memory la kot.
    cian die.

    eit..
    bez ke nek tren?
    cm sardin ade ah..hadoi!

    ReplyDelete